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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.8 (1976) No.4
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表面処理高力ボルト摩擦継手の力学的挙動に関する実験的研究
Experimental Study on Static and Dynamic Behaviors of Surface Coated Joints Fastened with High Strength Bolts

菊川 春三(Shunso Kikukawa) 山田 元茂(Motoshige Yamada) 松尾 弘一(Hiroichi Matsuo) 石渡 正夫(Masao Ishiwata)
要旨 :
長大橋等,半永久的に使用される鋼構造物においては,部材の腐食を防止するため,従来防錆を行わなかった高力ボルト現場継手の接合面にも無機ジンク,金属溶射等の表面処理が望まれるようになった。しかし,表面処理が継手のすべり係数に与える影響,繰り返し荷重下の継手挙動等,いまだ明らかにされていないことがらが多かった。今回,これら表面処理継手の力学的挙動を明らかにするため,種々のモデル継手について静的ならびに動的実験を行った。その結果,表面処理塗膜の厚さが60μ以上であればすべり係数に関する設計値を十分上回ること,および表面処理によって継手の疲労強度は低下しないことなどが明らかになり,設計・施工に際し,現行の指針を適用して何ら支障のないことが実証された。
Synopsis :
In the case of long span bridges such as Honshu-Shikoku bridges which require semi-eternal services, it is desirable to coat the faying surfaces of bolted joints as well as general members for anticorrosion purposes. It is also desirable to use big size high strength bolts to simplify the construction procedure. However, mechanical behaviors of these surface coated joints and big size bolts were not as yet clarified. The authors have studied these points through slip tests and fatigue tests for various joints and bolts to obtain the following summary: (1) The behavior of big size M30 bolts is equal to that of M22 bolts stipulated in JIS B 1186 (1970). (2) Surface coated joints satisfy the slip resistance stipulated in the standard specification of highway bridges (Japanese Road Association, 1972) on the condition that coating thickness is 6×10-2mm and over. (3) The fatigue strength of surface coated joins is equal to that of uncoated joints, and because of "lock up" effect, slips of the joints under repeated loading make no further progress.
本文(PDF: 9P/283kb)




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