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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.7 (1975) No.1
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高力ボルトナット回転法の鉄道橋への適用
Application of High-Strength Bolts by Turn-of-Nut Method by Railway Bridge

菊川 春三(Shunso Kikukawa) 盛岡 純一(Junichi Morioka) 近島 芳夫(Yoshio Chikajima) 石渡 正夫(Masao Ishiwata)
要旨 :
施工性と経済性にすぐれたナット回転法の適用性を調べた。まず使用高力ボルト,F8T,F10Tの力学的性状と締付け機器の性能をあきらかにしたのち,実構造物としての鉄道橋(スパン37.8m,幅員4.3m)の主要継手部にナット回転法を適用した。その結果次のようなことがわかった。1)F8T,F10Tボルトは十分な変形能を有し,ナット回転法に適している。2)ナット回転法による最適締付け条件は,1次締めトルク1500kg・m,2次締めナット回転角180°である。3)ナット回転法による施行の場合,設計ボルト軸力は降伏軸力の90%とすることができる。4)ナット回転法で締付けるとき,レンチには特殊な装置は必要ではない。
Synopsis :
Application of turn-of-nut method featuring easy execution and economy was examined. After confirming the tightening performance of high-strength bolts F8T and F10T, and the performance of tightening equipment, the method was applied to main joints of an actual railway bridge (span 37.8m, single track). The result revealed the following points: 1) F8T and F10T have sufficient performance suited for the method. 2) Optimum nut tightening conditions under the method are a 1500kg・m torque for the primary tightening, and a 180° nut turning angle for the secondary tightening. 3) In the execution of the method, the design bolt tension can be 90% of bolt yield strength. 4) During the tightening in the method, no special device is required of the wrench.
本文(PDF: 13P/460kb)




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