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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.7 (1975) No.1
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自動車排気浄化装置用耐熱ステンレス鋼
Heat Resisting Stainless Steels for Automobile Exhaust Gas Clean up Systems

小野  寛(Yutaka Ono) 佐藤 信二(Shinji Sato) 川崎 龍夫(Tatsuo Kawasaki) 岡   裕(Yutaka Oka) 大橋 延夫(Nobuo Ohashi)
要旨 :
自動車排ガス浄化装置用材料としての観点から,耐熱ステンレス鋼の機械的性質と耐酸化性を検討した。その結果25Cr-20Ni鋼(SUS310S)は1000℃までくり返し加熱に十分耐えるが,REMを添加することによって最高使用温度を1100℃まで上げることができることがわかった。また,特殊な材料として2相ステンレス鋼やFe-Cr-Al合金も1100℃の温度で十分な耐酸化性を有しており,これらの材料が最高1100℃程度の温度で使用されるサーマルリアクターの内筒に適していることが明らかとなった。さらに,最高温度900℃程度で使用される触媒コンバータ用の材料としては,良好な成形性と溶接性を有し,くり返し加熱に対しても,このような温度でよい耐酸化性を有する極低C-17Cr-Ti鋼(RIVER LITE 430 LT)が適していることがわかった。
Synopsis :
The mechanical properties and the oxidation resistance of heat-resisting steels for automobile exhaust systems have been investigated. 25%Cr-20%Ni steel can resist the cyclic heating at temperatures up to 1000℃ and this maximum temperature is elevated to 1100℃ by the addition of R.E.M. to the steel. 20%Cr-10%Ni-3%Si-Ti-R.E.M. two-phase steel also withstands the cyclic heating up to 1100℃. Extra low carbon 15〜18%Cr-2〜3%Al-R.E.M. and/or Ti steels have an excellent anti-oxidation property up to 1100℃ and good mechanical and forming properties. These steels are recommended for the making of thermal reactor core. Extra low carbon 17%-Ti steel (RIVER LITE 430LT) has good forming and welding properties and can resist the cyclic heating at temperatures up to 900℃. This steel can be used for catalytic converter core.
本文(PDF: 19P/583kb)




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