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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.6 (1974) No.4
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日鉱−川鉄間海底パイプラインの施工
Construction of Submarine Pipeline between NIKKO and KAWATETSU

河本  清(Kiyoshi Kawamoto) 白砂 秀夫(Hideo Shirasuna) 金野 春幸(Haruyuki Konno)
要旨 :
この海底パイプラインは水島港を横断し,日本鉱業(株)より対岸の川崎製鉄(株)に低硫黄のLPG,ミナス重油,C重油の3種類の燃料を輸送するために計画され,昭和48年10月に完成した延長1000mの燃料輸送ラインである。このパイプラインの設計と施工について概略を報告する。本パイプラインは6B2本と10B1本で,この計画の特色はわが国では初めてLPGを海底パイプラインで輸送すること,高流動点流体であるミナス重油を無保温で輸送することである。このため,これらの安全を裏付するために,大規模な落錘実験および輸送流体の温度降下についての実験等を行った。また敷設位置が水島港の入口であることから1日の航行船舶400隻を数え,航行船舶の安全確保が作業計画を立てる上の基準となり,そのため海底曳航法を採用し,また海上作業については船舶関係者との自主調整を基調として管理した。
Synopsis :
Planned for transporting LPG, Minas oil and C-oil from Nippon Mining Co. situated on the opposite side of Mizushima Works, this submarine pipeline across Mizushima port in a total length of 1000m was completed in October 1973 for the operation of Mizushima Works. This report outlines some features of the designing and execution of the pipeline. Made of 2 pieces of 6-inch diameter and 1 piece of 10-inch diameter pipes, the pipeline is the nation's first submarine LPG transporting system and uses non-heating system for Minas oil known for its high-fluidity point. In order to safeguard this operation, a series of extensive experiments were conducted using the drop-weight tests and the fluid temperature drop tests. Furthermore, considering the fact that the laying site of the pipeline is at the entrance of Mizushima port where a total daily navigating ships amounts to some 400, certain safety assurance measures for these navigating ships called for a standard for the construction plan. For this reason, the submarine towing method was employed and all the works on the ocean was performed in voluntary regulation with shipping parties concerned.
本文(PDF: 16P/636kb)




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