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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.6 (1974) No.3
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組杭式鋼矢板工法の現場実験について
Field Experiments on Steel Sheet Pile Wall Supported by Coupled Piles

近藤 伸治(Shinji Kondo) 小関 楯志(Tateshi Koseki)
要旨 :
本報告は兵庫県の由良港防波堤と芦屋浜宮川護岸の2カ所における組杭式鋼矢板工法の現場実験に関するものである。由良港では組杭頭部にジャッキを用いて載荷し,芦屋浜では壁体の背面地盤上にコンクリートブロックを上載する方法で外力を与えた。実験の結果つぎのことが判明した。(1)由良港と芦屋浜で測定した設計荷重における頭部水平変位について壁高との比を求めると,いずれも約0.0015で比較的少なく構造物としては問題はない。(2)軸方向バネ常数にSeed & Reese,軸直角方向バネ常数にChangの理論を適用して求めた水平変位の理論値と実測値とを比較したところ,設計荷重で実測値は理論値より約2〜4mm大きく,比率で表わすと約1.5倍であった。この程度の相違は土木構造物の変位としては比較的良く近似していると思われる。(3)由良港においては設計荷重の60%の荷重30tで繰返し載荷し,芦屋浜では設計荷重を載荷したまま約3日間放置したが両構造物とも特に安全性について問題はなかった。(4)由良港の実験体は頭部を笠コンクリートで固定したが,設計荷重の段階では実験でも理論計算においても頭部固定の影響はほとんどみられなかった。
Synopsis :
This report relates some field experiments with the steel sheet pile wall supported by coupled piles conducted at Yura Port breakwater and Ashiya Beach Miyagawa bulkhead, both in Hyogo Prefecture. In giving force, a load was effected by jack on the top of coupled piles in the case of Yura Port and concrete blocks were placed on the background of the wall in the case of Ashiya Beach. The results of the experiments revealed that: (1) The ratio of horizontal displacement at the top against wall height obtained through various measurements at both Yura Port and Ashiya Beach under the design load shows a relatively small of about 0.0015, indicating no problem as structure. (2) Theoretical value of horizontal displacement obtained by applying lateral spring constant of top by Seed & Reese's theory and axial spring constant of top by Chang's theory was compared with actual measurements. The actual measurements were about 2 to 4mm larger than, or about 1.5 times, the theoretical values under design load. The difference in such a degree is considered to be approximate and relatively good as displacement of pile structures. (3) No safety problem occurred to the subject structures under repeated loadings of 30t which was 60% of design load in the case of Yura Port; and after about three days with design load left placed in the case of Ashiya Beach. (4) The top of the test piles at Yura Port was fixed with coping concrete, but at the design load stage, the effect of the fixed top was negligible both in the experiment and in theoretical calculations.
本文(PDF: 24P/825kb)




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