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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.6 (1974) No.1
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海底パイプラインの落錘実験
A Drop Anchor Test for Submarine Pipe Line

河本  清(Kiyoshi Kawamoto)
要旨 :
本実験の目的は航行船舶の投錨荷重にたいする海底パイプラインの安全性を確保するのに必要な土被り厚,および,パイプの材質を決定するための設計資料を得ることである。実験は海底実験との相似性を保持するために,投錨荷重の評価,およびパイプの敷設条件の設定を行ない陸上で実施した。実験の結果から,(1)埋戻し地盤はアンカーの衝撃力の吸収性が非常に高く,落下位置のずれによる土中土圧の減少はかなり大きい。(2)鋼管の円周方向発生応力は側面土圧を無視して求めた計算値に測定値がほぼ合致する。(3)軸方向応力は支持条件により大きく左右されるが周方向にたいして50%大きくなる,などが明らかになった。
Synopsis :
The purpose of the test is to obtain design data for determining the thickness of buried soil in the sea-bottom and the quality of pipe materials, required to secure the safety of submarine pipe line against possible damages by anchors dropped from ships. The test carried out on land in consideration of the evaluation of anchor load and the pipeline laying condition for simulating the sea-bottom condition. Main results obtained are as follows: (1) The buried soil has a considerable absorptive capacity against impulse of the anchor, and, therefore, the inconsistency of the dropping position of the anchor causes a sharp decrease of the inner earth pressure by drop weight. (2) The measured value of the circumferential stress of pipe, agrees approximately with the calculated value neglecting the effect of the lateral earth pressure. (3) The axial stress which is highly dependent upon supporting conditions, is 50% larger than the circumferential stress.
本文(PDF: 12P/396kb)




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