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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.4 (1972) No.3
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スタッドジベル溶接部の性質と疲労強度について
A Study on Mechanical Properties and Fatigue strength of Stud Weld Zone

前田 幸雄(Yukio Maeda) 梶尾 靖治(Yasuharu Kajikawa) 石渡 正夫(Masao Isiwata)
要旨 :
スタッド溶接は合成桁において,コンクリート床版と鋼桁との接合材として効率的,経済的な方法として多用されているが,スタッドと鋼桁との溶接部の研究は十分でなく,設計施工上多くの問題点が残されている。本研究ではスタッド溶接部の諸性質,とくに溶接部の硬度上昇,ブローホールなどの内部欠陥と曲げ,せん断強度など力学的性質との内線を調べた。また連続合成桁を対象とした,鋼板に引張応力,スタッドにせん断応力が同位相で作用するときの疲労試験を行なった。この研究により,スタッドジベルの設計施工上有用なる資料が得られた。この結果は建設省道路局「アークスタッド溶接施工指針」に採用された。
Synopsis :
In the recent civil construction projects, especially those for bridges, studwelding technique has a very wide application as shear connector of concrete slab and steel girder because of its effective and economical feature. Nevertheless, there is a considerable room left unstudied on the weld zone consisting of stud and steel girder, with many problems on designing and execution calling for complete solution. In this study on stud-weld zone, emphasis was placed on various mechanical properties including such internal defects as hardness increase and blowholes, their relations with bending moment and shearing strength. Also, fatigue tests were conducted in such a way that both tension and shearing stresses were applied simultaneously onto the testpieces of steel plates intended for a continuous composite girder. This study was instrumental in obtaining valuable data on the designing and execution of stud connector, and the result of the study was adopted by the Road Bureau of the Construction Ministry as "Specifications for Arc Stud-welding". The study also received a 1969 governmental subsidy for the construction technique research.
本文(PDF: 23P/857kb)




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