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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.4 (1970) No.1
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ロケットチャンバー用18%Niマルエイジング鋼の強度と靱性
On the Mechanical Properties of 18%Ni Maraging Steel Applied for the Rocket Engine Motor Cases

佐藤 信二(Shinji Sato) 小野  寛(Yutaka Ono) 大橋 延夫(Nobuo Ohashi)
要旨 :
1963年以来,東京大学の開発になるロケットのモーターケース用として川崎製鉄(株)が製造してきた18%Niマルエイジング鋼の機械的性質におよぼす成分と熱処理の影響をまとめた。固溶処理および時効硬化した鋼の平均硬度,(Hv)solと(Hv)ageはMoeq(%)次式の直線関係にある。  (Hv)sol=8.0×Moeq(%)+145 (Hv)age=21.3×Moeq(%)+62  ここで,Moeq(%)=%Mo+0.6×%Ni+0.4×%Co+6×%Ti+10×%Al真空溶解の適用と不純物,とくにSとOの減少により強度約150kg/mm2以上の鋼の靱性が向上する。真空溶解した5mm厚製品のKIC値は,強度が150,180および200kg/mm2レベルでそれぞれ368,346および318kg/mm2√mmであり,同強度の他の超高張力の値に比べて非常に優れている。
Synopsis :
Effects of chemical composition and heat treatment on the mechanical properties 18%Ni maraging steel produced by the Kawasaki Steel Corp. and applied for the rocket motor cases developed by the Tokyo University since 1963 are summerized. Average Vickers hardness of the solution-treated and age-hardened steels, (Hv)sol and (Hv)age, respectively, increase with Moeq(%) in accordance with the following linear relationships,  (Hv)sol=8.0×Moeq(%)+145 (Hv)age=21.3×Moeq(%)+62  where, Moeq(%)=%Mo+0.6×%Ni+0.4×%Co+6×%Ti+10×%Al. Application of vacuum melting and decreasing impurities, especially sulpher and oxygen, improve the fracture toughness of steels having tensile strengths above about 150kg/mm2. KIC values of the vacuum-melted commercial steels of 5mm thick are 368, 346 and 318kg/mm2・mm1/2 at the tensile strength levels of 150, 180 and 200kg/mm2, respectively, and these values are much superior to those of the other types of steels having the same strength levels.
本文(PDF: 14P/492kb)




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